Pop-punk nebo punk-pop?
Termínem "pop-punk" je natolik opovrhováno, že je mnohdy jizlivě přetvářen na "punk-pop". Nicméně v podstatě je to víceméně bezpředmětná debata, protože oba termíny jsou od sebe poměrně jasně odlišitelné.
V roce 2002 vyšlo album "Let Go" kanadské zpěvačky Avril Lavigne. Během prvních šesti měsíců se prodaly více než 4 miliony kopií a singly se dostaly na špičky hitparád po celém světě. Ve svých 18 letech se stala nejmladší ženou na vrcholu britské hitparády. Ikdyž jsou její punk-rockové hodnosti diskutabilní, Lavigne byla trhem označena za "skater chick" a to především díky jejímu image v hitu "Sk8r Boi".
Pro mnohé v punkové komunitě představuje Avril Lavigne poslední důkaz toho, že punk-rock byl ovládnut velkými labely, silně zředěn a výsledný produkt je jen přikrášlenou hudbou pro rádia a falešným popem, který postrádá ducha punk-rocku. Někteří říkají, že Lavigne je jen Britney Spears v punk-rockovém oblečení, hnaná dopředu snahou vydavatele. Ať už je pravda jakákoliv, dlouholetí punkoví fanoušci si svoji představu už udělali.
Stejnou roli, jakou má Avril Lavigne, sehráli Busted. Tento projekt manažerů splnil svůj účel - vydělat peníze...a zmizel. Nástupce Busted, McFly má stejný úkol a veze se na stejné vlně po Busted a také se shodným zvukem. Ikdyž se marketing okolo těchto projektů usilovně snaží vytvářet image pop-punkové skupiny, tyto projekty už jsou za jeho hranicí. Hlavní rozdíl spočívá v tom, že pop-punk je punk s chytlavou melodií a popovým stylem písniček, zatímco punk-pop není nic jiného, než pop pohybující se u hranice punku. A přesně sem náleží Busted, McFly, Avril Lavigne a jim podobní.
Obecné omyly okolo pop-punku
Pop-punk je často spojován s nálepkou emo. Emo je druh hardcore punku, který zdůrazňuje emoce namísto obvyklé politiky. Pop-punk je s tímto stylem často spojován kvůli skupinám jako Jimmy Eat World a Get Up Kids, které zpívají o emocionálních věcech a čas od času si vypůjčí znaky z hardcorovějších kořenů emo stylu. Spojovat proto pop-punk přímo s emo, by nemuselo být zcela přesné.
Dalším omylem by bylo začleňování skupin jako Less Than Jake, Reel Big Fish a Rancid do pop-punkové škatulky. Jejich kořeny jsou ve ska-punku, který je někdy označován za třetí vlnu ska nebo ska-revival. Třetí vlna ska je ovlivněna anglickými skupinami jako Madness nebo the Specials stejně jako jejich punkovými kořeny.
Pravděpodobně největším omylem je domněnka, že lidé okolo pop-punku jsou netalentovaní a ne skuteční punkeři. Toto tvrzení je dnes už spíš jen jakýmsi klišé rozšířené mezi rockovými fanoušky, kteří považují pop-punk za nedůvěryhodný a pozérský styl. Ale zatímco kritika některé skupiny, jako Simple Plan nebo Good Charlotte, nehodnotí příliš kladně pro jejich povrchní texty a očividný nedostatek originality, mnoho dalších skupin jako Green Day nebo Blink-182, jejichž texty mají hloubku a jakousi symboliku, získává u kritiků plusové body. Hodně kritiků vidí v Simple Plan nebo Good Charlotte ekvivalenty The Monkees, jako odpověď hudebního průmyslu na úspěch The Beatles nebo stejně jako post-grunge odpověď na grunge. Realita je taková, že nepříliš modernějších skupin je popovějších než The Ramones nebo Buzzcocks, je to jen fakt, že vznikly v devadesátých a ne sedmdesátých letech a taky to, že ti, kdo tvrdí opak, nejsou jen dostatečně obeznámeni s pop-punkem sedmdesátých let jakožto s pop-punkem.
----
Historie melodického punkrocku (2. část)
Historie melodického punkrocku (1. část)
Termínem "pop-punk" je natolik opovrhováno, že je mnohdy jizlivě přetvářen na "punk-pop". Nicméně v podstatě je to víceméně bezpředmětná debata, protože oba termíny jsou od sebe poměrně jasně odlišitelné.
V roce 2002 vyšlo album "Let Go" kanadské zpěvačky Avril Lavigne. Během prvních šesti měsíců se prodaly více než 4 miliony kopií a singly se dostaly na špičky hitparád po celém světě. Ve svých 18 letech se stala nejmladší ženou na vrcholu britské hitparády. Ikdyž jsou její punk-rockové hodnosti diskutabilní, Lavigne byla trhem označena za "skater chick" a to především díky jejímu image v hitu "Sk8r Boi".
Pro mnohé v punkové komunitě představuje Avril Lavigne poslední důkaz toho, že punk-rock byl ovládnut velkými labely, silně zředěn a výsledný produkt je jen přikrášlenou hudbou pro rádia a falešným popem, který postrádá ducha punk-rocku. Někteří říkají, že Lavigne je jen Britney Spears v punk-rockovém oblečení, hnaná dopředu snahou vydavatele. Ať už je pravda jakákoliv, dlouholetí punkoví fanoušci si svoji představu už udělali.
Stejnou roli, jakou má Avril Lavigne, sehráli Busted. Tento projekt manažerů splnil svůj účel - vydělat peníze...a zmizel. Nástupce Busted, McFly má stejný úkol a veze se na stejné vlně po Busted a také se shodným zvukem. Ikdyž se marketing okolo těchto projektů usilovně snaží vytvářet image pop-punkové skupiny, tyto projekty už jsou za jeho hranicí. Hlavní rozdíl spočívá v tom, že pop-punk je punk s chytlavou melodií a popovým stylem písniček, zatímco punk-pop není nic jiného, než pop pohybující se u hranice punku. A přesně sem náleží Busted, McFly, Avril Lavigne a jim podobní.
Obecné omyly okolo pop-punku
Pop-punk je často spojován s nálepkou emo. Emo je druh hardcore punku, který zdůrazňuje emoce namísto obvyklé politiky. Pop-punk je s tímto stylem často spojován kvůli skupinám jako Jimmy Eat World a Get Up Kids, které zpívají o emocionálních věcech a čas od času si vypůjčí znaky z hardcorovějších kořenů emo stylu. Spojovat proto pop-punk přímo s emo, by nemuselo být zcela přesné.
Dalším omylem by bylo začleňování skupin jako Less Than Jake, Reel Big Fish a Rancid do pop-punkové škatulky. Jejich kořeny jsou ve ska-punku, který je někdy označován za třetí vlnu ska nebo ska-revival. Třetí vlna ska je ovlivněna anglickými skupinami jako Madness nebo the Specials stejně jako jejich punkovými kořeny.
Pravděpodobně největším omylem je domněnka, že lidé okolo pop-punku jsou netalentovaní a ne skuteční punkeři. Toto tvrzení je dnes už spíš jen jakýmsi klišé rozšířené mezi rockovými fanoušky, kteří považují pop-punk za nedůvěryhodný a pozérský styl. Ale zatímco kritika některé skupiny, jako Simple Plan nebo Good Charlotte, nehodnotí příliš kladně pro jejich povrchní texty a očividný nedostatek originality, mnoho dalších skupin jako Green Day nebo Blink-182, jejichž texty mají hloubku a jakousi symboliku, získává u kritiků plusové body. Hodně kritiků vidí v Simple Plan nebo Good Charlotte ekvivalenty The Monkees, jako odpověď hudebního průmyslu na úspěch The Beatles nebo stejně jako post-grunge odpověď na grunge. Realita je taková, že nepříliš modernějších skupin je popovějších než The Ramones nebo Buzzcocks, je to jen fakt, že vznikly v devadesátých a ne sedmdesátých letech a taky to, že ti, kdo tvrdí opak, nejsou jen dostatečně obeznámeni s pop-punkem sedmdesátých let jakožto s pop-punkem.
----
Historie melodického punkrocku (2. část)
Historie melodického punkrocku (1. část)
Komentáře
Přehled komentářů
www.questworld.cz - venkovní hry s rozšířenou realitou, nejlepší v Praze, jediné v ČR!
QuestWorld
(QuestWorld, 4. 2. 2020 21:56)